Mensen die dol zijn op sport zijn bijzonder toegewijde consumenten. Je zou wel kunnen zeggen dat de sportfan de optimale klant is – hij schroomt niet zijn favoriete merk te promoten en communiceert er graag over, in real life en op social media. Als sportteam wil je deze passie in fans graag gebruiken en liefst in zekere zin beheren of sturen, op een manier waar de fan zich fijn bij voelt.
CRM
Dit is waarom veel sportteams hun vertrouwen leggen in CRM-software, zoals Lime technologies aanbiedt. Deze software helpt de teams bij het creëren, opbouwen en beheren van fanrelaties.
Waarom is CRM-software zoals Lime Technologies zo belangrijk voor sportteams? Uiteindelijk draait ook een sportteam en hun succes om meer dan alleen de winst van een wedstrijd. Het financiële succes van het team gaat erom de fans betrokken te houden.
CRM-software zoals te vinden bij o.a. Lime Technologies worden op een aantal belangrijke manieren toegepast door sportteams.
Maak gedetailleerde profielen van fans
Door een profiel op te bouwen van alle supporters op basis van de aankoopgeschiedenis van tickets en winkels, evenals demografische informatie en activiteit op websites en aanwezigheid bij games, geeft een goede basis voor de database van de CRM-software. Hierdoor weet je precies wat elke fan koopt, wat de interactie is met het team. Je kunt zien welke e-mails geopend worden, wat in de webstore gekocht wordt en welke games bezocht worden.
Stuur gepersonaliseerde berichten en promoties
Door gedetailleerde fan info te gebruiken om doelgroepen te identificeren en te segmenteren, kun je effectief je email campagne uitzenden. Dit levert een verhoogde click-through rates op. Er zijn verschillende soorten klanten die je persoonlijke aanbiedingen kunt doen.
Verhoog de kaartverkoop
Alle verzamelde gegevens kunnen worden ingezet om de kaartverkoop te bevorderen. Je weet precies welke klant het meest geschikt is voor welk pakket of aanbieding.
De CRM-software kun je bijvoorbeeld gebruiken om te bepalen in hoeverre een klant in staat is een seizoenkaart te betalen. Het blijkt dat wel 35 procent van klanten meer geneigd is om een ticketplan aan te schaffen wanneer de boodschap die ze ontvangen op hen is afgestemd.
Steun van sponsors
Sponsors zijn niet langer tevreden met een oppervlakkige connectie met een teammerk. Ze willen meer integratie met fans. Sponsors willen de details van de supporters kennen om te bepalen hoe dit klopt bij hun merk en imago.
Hou fans betrokken
Zelfs voor de trouwste sportfans is er genoeg afleiding. Er kan gemakkelijk thuis gekeken worden of online in plaats van de wedstrijden persoonlijk bijgewoond moeten worden, en dan heb je nog de duizend andere opties van entertainment die er online te vinden zijn. Dit betekent dat sportteams, om het lucratief te maken, zich meer dan ooit moeten inzetten om fans te motiveren om naar het stadion te komen. Je moet de fans als club meer bieden dan vroeger, wil je hun interesse vasthouden om de extra moeite en geld te willen investeren in die echte stadionervaring. De data-analyse en interpretatie hiervan moet uitwijzen welke strategie en activiteiten voor een club de beste keuze zal zijn, en dat is precies waar CRM-software zo goed in is.